Sifat biasa pigmen

2020-11-09

Sebatian warna bukan organik yang paling biasa adalah, sebenarnya, pigmen.

Penyebaran, penyerapan minyak, daya penutup, daya pewarnaan dan ketahanan cahaya pigmen dan filemnya mempunyai pengaruh besar terhadap sifat cat dan filemnya.

Penyebaran adalah ukuran zarah pigmen. Apabila keadaan lain sama, semakin tinggi penyebarannya, semakin halus zarahnya, semakin sedikit lapisan cat, lapisan cat yang lebih halus, dan daya serap dan penyembunyian minyak pigmen juga meningkat.

Jumlah minyak yang diperlukan untuk mencampurkan sejumlah pigmen dengan minyak adalah jumlah minyak yang diserap oleh pigmen, yang menentukan penggunaan minyak dalam mencampurkan cat.

Kekuatan menyembunyikan pigmen adalah kemampuan pigmen dalam filem cat untuk menutup substrat dan tidak terdedah melalui filem cat, yang biasanya dinyatakan oleh jumlah gram pigmen per unit luas. Jelasnya, semakin tinggi daya bersembunyi, semakin rendah penggunaan cat.

Pigmentasi adalah keupayaan pigmen untuk bercampur dengan pigmen lain untuk membentuk warna yang kuat atau lemah. Apabila pigmen campuran disiapkan, rona yang sama dicapai, dan jumlah pigmen dengan daya pewarna yang kuat kurang.

Kestabilan pigmen terhadap cahaya, atau ketahanan cahaya. Beberapa pigmen tahan cahaya yang lemah dalam peranan cahaya, warna dan prestasinya dalam berbagai tahap perubahan, mengurangkan kualiti hiasan permukaan produk.

Pigmen pewarna yang baik mestilah berwarna terang, dengan daya bersembunyi yang lebih tinggi, daya pewarnaan, penyebaran dan penyerapan minyak yang lebih rendah, dan peranan kestabilan cahaya.